UX to skrót od słów User Experience i jak sama nazwa wskazuje dziedzina ta w centrum stawia użytkownika, a dokładnie jego doświadczenia. Chodzi tu oczywiście o doświadczenia wynikające z kontaktu z produktem. O User experience mówi się obecnie najczęściej w odniesieniu do produktów cyfrowych, ale każdy produkt niesie z sobą określoną wartość użytkową i w jakiś sposób odpierany jest przez użytkowników. Jak? No właśnie..
User Experience wg ISO 9241-210 to: "Całość wrażeń i emocji, jakich doświadcza człowiek korzystając lub przewidując korzystanie z produktu, usługi lub systemu."
Korzystaniu z produktu jakim może być chociażby zwykły kubek towarzyszy szereg emocji. Jeśli kształt i kolor przypadnie nam do gustu kawa na pewno smakować będzie lepiej. Jeśli jeszcze uszko kubka zaprojektowano tak że niezwykle wygodnie sie z niego korzysta a pojemność idealna dla naszych potrzeb poranki od razu stają się milsze, (zwłaszcza te poniedziałkowe). Jak wiemy z doświadczenia kubek kubkowi nie równy. Nad tym aby umilić użytkownikowi poranny rytuał picia kawy czuwa zespół projektowy, który zrobi wszystko aby zadowolić kawosza. :)
Steve Krug niekwestionowany ekspert od usprawniania działania stron i aplikacji w swojej bestselerowej książce „Nie każ mi myśleć” pisze o esencji funkcjonalności: „Człowiek o przeciętnych (albo nawet słabszych) umiejętnościach i doświadczeniu potrafi się domyślić, w jaki sposób posługiwać się daną rzeczą i dzięki niej osiągać coś bez wysiłku, który poddawałby w wątpliwość sens przedsięwzięcia”.
UX to wyjście poza użyteczność, która jest kwestią oczywista. UX to podejście jak najszersze do doświadczeń i emocji użytkownika. Pojawia sie tu kolejny termin User/Human Center Design czyli projektowanie zorientowane na człowieka.
Petera Morville opracował słynny diagramie plastera miodu, w którym wymienia aspekt wpływające na wrażenia użytkownika takie jak:
Przydatność (useful), bezspornie po dany produkt sięgamy w jakimś celu.
Użyteczność (usable), o tej kwestii już wspominaliśmy łatwość użytkowania pozostaje niezmiennie kluczowa
Pożądanie(desirable), to czyste emocje, musimy poprostu chcieć, posiadać, korzystać z danego produktu czy usługi.
Znajdowalność (fintable) rozumianą jako fatwość znalezienia tego czego szukamy, czego potrzebujemy.
Dostępność (accessible) nasze strony internetowe powinny być dostępne dla wszystkich w tym osób niepełnosprawnych.
Wiarygodność (credible) elementy projektu, które mają wpływ na to, czy użytkownicy ufają i czy wierzą w to, co im mówimy.
Wartość (valuable) witryny muszą zapewniać wartość w postaci realizacji misji a także zysków finansowych
Oczywiście nie wystarczy kreatywność i empatyczne podejście projektanta za takim procesem projektowym stoją badania empiryczne i ciągłe testy na każdym z etapów projektowania.
Więcej o procesie projektowym już wkrótce... ;)